نوشته شده توسط : ایران ماداس

تفکر انتقادی چیست و تقویت آن در کودکان چه اهمیتی دارد؟ – پرورش مهارت تفکر انتقادی برای کودکان





 

پرورش مهارت تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی توانایی تفکر به شکلی واضح و معقولانه و درک ارتباط منطقی بین ایده ها است. تفکر انتقادی موضوع بحث ها و افکار زیادی از دوران فیلسوف های یونان باستان مثل افلاطون و سقراط بوده است و تا دوران مدرن با مهارت هایی مثل توانایی تشخیص اخبار دروغ ادامه داشته است.

تفکر انتقادی را می توان به عنوان توانایی به کار گرفتن تفکر اندیشمندانه و مستقل از آنچه دیده و شنیده می شود بیان کرد. به طور خلاصه لازمه تفکر انتقادی استفاده از تواناییتان برای قانع کردن و قانع شدن با استدلال است. در به کارگیری تفکر انتقادی فرد به جای اینکه تنها پذیرنده منفعل اطلاعات باشد یک یاد گیرنده فعال است.

به زبان عامیانه تر تفکر انتقادی طرز فکر درباره هر چیزی است که ذهن شما را در حال حاضر مشغول کرده و شما به دنبال گرفتن بهترین نتیجه برای این دغدغه ذهنی هستید.

افرادی که تفکر انتقادی دارند به جای پذیرش ظاهر امر با دقت زیاد ایده ها و فرضیات را مورد بررسی قرار می دهند. آنها همیشه به دنبال این هستند که آیا ایده ها، بحث ها و یافته های ارائه شده تصویری کامل ارائه می دهند و برای آنچه به دنبال آن هستند روشن است یا خیر.

افرادی با تفکر انتقادی برای حل مشکل به جای استفاده از شهود و غریزه آنها را با روشی معین و از روی قاعده حل می کنند.

فردی که مهارت تفکر انتقادی دارد می تواند:

  • ارتباط بین ایده ها را درک کند.
  • اهمیت و ارتباط استدلالات و ایده ها را تعیین کند.
  • استدلال کند،استدلالات را تشخیص دهد و ارزیابی کند.
  • تناقض ها و خطاها را در استدلال ها تشخیص دهد.
  • درباره توجیهات خودِ فرضیات، باورها و ارزش ها فکر کند.
  • در حل مشکلات روشی بی تناقض و از روی حساب و کتاب دارد.

اهمیت تفکر انتقادی برای کودکان

تفکر انتقادی یک مهارت ضروری در زندگی است. با خواندن ادامه مقاله متوجه خواهید شد چرا این موضوع در تربیت کودک مهم است و چطور می توانید به کودکان کمک کنید این مهارت را یاد بگیرند و تمرین کنند. ذات کنجکاو کودک به ایجاد تفکر انتقادی در کودک کمک می کند.

برای تفکر انتقادی لازم است اطلاعات را دریافت کنیم، آنها را تجزیه تحلیل و درباره آنها قضاوت کنیم و لازمه چنین روندی قوه تخیل و تصور و کنجکاوی ما است. بچه ها وقتی اطلاعاتی جدید دریافت می کنند آنها را در ذهنشان که مثل یک کتابخانه دسته بندی شده است وارد می کنند.

آنها فکر می کنند چطور این اطلاعات جدید را با آنچه تا الان می دانسته اند متناسب کنند یا آیا این اطلاعات جدید می تواند آنچه را تا الان درست فرض می کرده اند تغییر دهد.

تقویت تفکر انتقادی در کودکان

هیچ راهکاری برای آموزش طرز تفکر انتقادی به کودک وجود ندارد. به عنوان یکی از والدین می توانید سوالات استدلالی از بچه ها بپرسید تا آنها را به تفکر بیشتر و پیچیده تر راهنمایی کنید. در بعضی مواقع هم ممکن است خوب باشد به کودک اجازه دهید نظریه های خودش را نسبت به آنچه اتفاق می افتد تجربه کند و آنها را بهبود ببخشد.

فشارسنج مچی دیجیتال BC40 بیورر

چاقوی خنجری لوزه برونینگ مدل Bruening

ویلچر ۸۷۴ Med Sky

نرم کننده موهای رنگ شده سان سیلک ۳۵۰ میلی لیتر

محصولات پشنهادی فروشگاه وینکل

راهنمایی بچه ها برای تفکر انتقادی می تواند تاثیری مثبت بر مهارت های حل مشکل او داشته باشد.

یادگیری تفکر انتقادی احتمالا یکی از مهم ترین مهارت هایی است که بچه های امروزی برای آینده شان به آن نیاز دارند. در واقع تفکر انتقادی یکی از 7 مهارت ضروری زندگی است که برای هر کودکی لازم است. در این دهکده جهانی امروزی مدام در حال تغییر کودکان باید بتوانند کاری بیشتر از تکرار آنچه دیگران قبلا انجام داده اند انجام دهند.

آنها باید با تفکر انتقادی بتوانند مفهوم اطلاعات را متوجه شوند، آنها را بررسی، با هم مقایسه کنند، از آنها برداشت خودشان را داشته باشند و به این ترتیب مهارت های فکری سطح بالاتری داشته باشند. با توجه به آنچه گفته شد اگر می خواهید تفکر انتقادی را در فرزندتان ایجاد کنید و پرورش دهید این نکات به شما کمک می کند کودکتان با تقویت تفکر انتقادی مشکلات را بهتر حل کند.

تقویت مهارت های درک مطلب کودکان و پرورش تفکر انتقادی

کمک به کودکان برای گسترش مهارت های درک مطلب یک گام اساسی اولیه برای گسترش مهارت های کودکان در مطالعه کردن و علاقه مندی آنها به کتاب است. بچه ها باید تواناییشان را برای تشخیص بین آنچه درباره یک عبارت، پاراگراف یا کتاب درک می کنند و نمی کنند گسترش و بهبود دهند.

این مهارت ضروری است چون به این ترتیب می توانید به آنها کمک کنید روش هایی را کشف و تمرین کنند که به بهبود این توانایی انتقادی و در نتیجه پرورش تفکر انتقادی در کودکان کمک کند.

پرسیدن سوال برای تقویت تفکر انتقادی در کودک

پرسش و پاسخ کودکتان درباره آنچه در کتاب می خواند روشی عالی برای کمک به تفکر فعال آنها هنگام کتاب خواندن است. این کار به تمرکز آنها روی آنچه درباره یک داستان خاص یاد می گیرند هم کمک می کند. با پاسخ دادن به سوالات، بچه ها می توانند نشان دهند توانایی درک و تفسیر آنچه را خوانده اند دارند.

این کار به والدین کمک می کند متوجه شوند کودکان چه مشکلاتی در مهارت درک مطلب دارند. همچنین این کار به آنها امکان ابراز مهارت تفکر انتقادی را می دهد.

ارتباط مفهوم فراشناخت با تفکر انتقادی

فراشناخت تفکر درباره فکر کردن یا داشتن آگاهی و دانش درباره روند فکری شخص است. اینکه کودکتان بتواند به راهکارهایی فکر کند که می تواند برای درک یک پاراگراف معین به کار گیرد یا روش های متفاوتی را برای فهمیدن آنچه می خواند استفاده کند یعنی می تواند مهارت های درک مطلبش را تا حد بسیار زیادی بهبود بخشد.

شما می توانید با حوصله از آنها سوالاتی با چرا، کجا، چه کسی، چه زمانی و چطور درباره یک پاراگراف بپرسید. این تمرین به درک تدریجی آنها از توانایی تفکر انتقادی کمک می کند.

کودک شما باید توانایی ایجاد رابطه بین پاراگراف ها را هنگام مطالعه داشته باشد. با کار کردن با آنها و سوال پرسیدن از آنها برای آنها امکان تمرین تفکر انتقادی را فراهم می کنید. این کار به آنها این امکان را می دهد چطور یک پاراگراف را به پاراگراف دیگری مربوط کند.

تمرین این مهارت ها می توانند به کودکان کمک کند حدس بزنند چطور یک داستان را تمام کنند. این تمرین توانایی بررسی تدریجی و دقیق یک موقعیت و یک بررسی انتقادی از نتیجه احتمالی را به کودک می دهد.

توانایی خلاصه گویی و ارتباط آن با مهارت تفکر انتقادی

وقتی کودک داستان یا قسمتی از کتابش را می خواند از او خلاصه آن را بپرسید. این مهارت به آنها کمک می کنند تشخیص دهند چه چیزی در آن داستان یا آن قسمت از کتاب مهم است. از کودکتان بخواهید ایده اصلی و نقش شخصیت ها را در داستان تشخیص دهند.

خلاصه گویی به کودک کمک می کند آنچه را خوانده به یاد بیاورد و در کنار مهارت های درک مطلب تفکر انتقادی را تمرین کند. با انجام این تمرین می توانید متوجه شوید چه چیز را در آن قسمت مشخص از کتاب متوجه شده و چه چیز را متوجه نشده است.

تقویت تفکر انتقادی در کودک با حل معما

برای کودکتان چند معما بخوانید و سعی کنید جواب آنها را با هم پیدا کنید. این تمرین به تحلیل و بررسی اطلاعات و تقویت مهارت تفکر انتقادی در کودک کمک می کند.

مطالعه کودکان با والدین و پرورش تفکر انتقادی

چند تا مقاله را در یک روزنامه محلی انتخاب کنید و آنها را با همدیگر بخوانید. از کودکتان بخواهید دنبال کلمه یا سرنخی باشد که ببیند آیا این مقاله قصد فروش چیزی به آنها را دارد. دوباره با هم مقاله را مرور کنید و به آنها نشان دهید چطور از تحلیل و بررسی و مهارت های تفکر انتقادی می توان استفاده کرد.

 

 

روش های صحیح مطالعه مختص کودکان

تشویق بچه ها به سوال کردن و تقویت تفکر انتقادی

عبارت های چالش برانگیز و سوال درباره آنها برای اطمینان از واقعی و قابل اعتماد بودن آنها نکته ای بسیار مهم در تقویت تفکر انتقادی است. با اینکه شاید از بازی 20 سوالی خوشتان نیاید اما این بازی و زمانی که برای آن صرف می کنید به کودکان در مفهوم سازی از ایده ها و تشخیص عبارات نادرست یا نیمه درست کمک می کند.

در سوال از کودک به جز "چه" از "چطور" و "چرا" هم استفاده کنید

بیایید فرض کنیم کودکتان در مدرسه درباره آب و هوا یاد گرفته است. معلمش از او پرسیده "دلیل اصلی تغییرات آب و هوایی چیست؟" این سوال دو مشکل اساسی دارد؛ این سوال را می توان با یک سرچ ساده سریع پاسخ داد و پاسخ سریع به افراد یک حس امنیت اشتباه می دهد و باعث می شود فکر کنند جواب را می دانند اما دانش و اطلاعات آنها در واقع سطحی است.

در خانه می توانید کودک را با سوالاتی مثل "چطور آن دلیل باعث تغییر آب و هوا می شود؟" یا "چرا ما باید نگران تغییرات آب و هوایی به این دلیل باشیم؟" به تفکر بیشتری وادار کنید. برای پاسخ به این سوالات آنها باید به سراغ چیزی بیشتر از واقعیت های مشخص و آشکار بروند و درباره آن موضوع واقعا فکر کنند.

سوالات دیگری که می توانید بپرسید این است که "چطور تغییرات آب و هوایی می تواند روی محل زندگی ما تاثیر داشته باشد؟" یا "چرا شهر ما باید بیشتر نگران این تغییرات آب و هوایی باشد؟" بومی کردن سوالات به کودکان فرصتی می دهد تا هر اطلاعاتی که دارند را به چیزی شخصی در زندگیشان مربوط کنند.

تقویت توانایی کودک برای دفاع از جواب هایش

بچه ها برای دفاع از پاسخ هایشان در برابر بعضی سوالات به نوعی مدارک و شواهد نیاز دارند. پاسخ به سوال "از کجا می دانی این طور است؟" باعث می شود کودکان به جمله قبلی شان برگردند و ارزیابی کنند از کجا این اطلاعات را به دست آورده اند.

تشویق کودک به درک طرز فکرهای متفاوت

پرسیدن سوالی مثل "چطور تغییرات آب و هوایی شرایط زندگی کردن در آن شهر یا کشور را تغییر می دهد؟" یا "چرا مردمی که در این کشور یا آن شهر زندگی می کنند باید نگران این تغییرات آب و هوایی باشند؟" بچه ها را وادار می کند درباره اولویت ها و نگرانی های دیگران فکر کنند و سعی کنند با روشن بینی آینده افراد آن شهر یا کشور را درک کنند و این طرز تفکر لازمه مهارت حل مشکل خلاقانه است.

تشویق افکار بچه ها برای حل مشکل

برای این کار باید روی سوالی که از آنها می پرسیم تمرکز داشته باشیم. مثلا به جای آنکه سوالی کلی و پیچیده مثل "چطور می توانیم مشکلات تغییر آب و هوا را حل کنیم" را بپرسیم می توانیم بپرسیم چطور می توانیم دلیل مشخصی در تغییر آب و هوا را حل کنیم؟

پاسخ به این سوال باعث می شود کودکان دانششان را با هم ترکیب و ادغام کنند. با سوال درباره راه حل های مختلف ارائه شده آنها را تشویق کنید: چه راه حل های علمی مشخصی می تواند درباره آن دلیل تغییرات آب و هوایی مورد بررسی قرار گیرد؟ راه حل نهایی چیست؟

می توانید این روند را در هر زمانی و برای هر موضوعی شروع کنید؛ لازم نیست درباره آنچه کودک می خواند تخصص داشته باشید. موضوع آموزش داشتن افکار مستقل برای خودشان و ماهر شدن کودک در تفکر انتقادی است.

 

فواید دارویی و درمانی روغن بادام تلخ – معجزه روغن بادام تلخ

خانم‌ها ترجیح می‌دهند اکستنشن موهایشان مخفی بماند – راهبری نوشته

خشکی دهان: ۱۶ روش خانگی درمان دهان خشک (کلویید) – 1. جویدن آبنبات های بدون شکر

خاصیت استفاده از روغن خیار+طرز تهیه روغن خیار – آیا میدانید از روغن خیار برای درمان چه بیماری هایی استفاده میکنند؟

علت تجمع آب در دهان چیست و چگونه درمان میشود ؟ – درمان جمع شدن آب در دهان

فواید مصرف کپسول آیرونرم برای خانم ها – معرفی موارد مصرف کپسول آیرونرم

لاغری پهلو: ۱۷ روش خانگی لاغر کردن چربی پهلو – 1. وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید.

مقالات مرتبط مجله وینکل


"چرا" هم |  | آن با | آن در | آن در کودکان | ارتباط | ارتباط آن | ارتباط مفهوم | از جواب | از چطور | از کودک | استفاده | استفاده کنید | افکار | افکار بچه | انتقادی | انتقادی برای | انتقادی برای کودکان | انتقادی پرسیدن | انتقادی تشویق | انتقادی توانایی | انتقادی چیست | انتقادی چیست و | انتقادی در | اهمیت | اهمیت تفکر | اهمیت تفکر انتقادی | اهمیتی | اهمیتی دارد؟ | با تفکر | با حل | با مهارت | با والدین | بچه | بچه ها | برای | برای تقویت | برای حل | برای دفاع | برای کودکان | برای کودکان اهمیت | برای کودکان پرورش | برای کودکان تقویت | به جز | به درک | به سوال | پرسیدن | پرسیدن سوال | پرورش | پرورش تفکر | پرورش مهارت | پرورش مهارت تفکر | تشویق | تشویق افکار | تشویق بچه | تشویق کودک | تفکر | تفکر انتقادی | تفکر انتقادی برای | تفکر انتقادی چیست | تقویت | تقویت آن | تقویت آن در | تقویت تفکر | تقویت توانایی | تقویت مهارت | توانایی | توانایی خلاصه | توانایی کودک | جز "چه" | جواب | جواب هایش | چرا | چطور | چطور و | چه | چه از | چه اهمیتی | چه اهمیتی دارد؟ | چیست | چیست و | چیست و تقویت | حل مشکل | حل معما | خلاصه | خلاصه گویی | دارد؟ | دارد؟ – پرورش | در سوال | در کودک | در کودکان | در کودکان چه | درک | درک طرز | درک مطلب | دفاع | دفاع از | سوال | سوال از | سوال برای | سوال کردن | طرز | طرز فکرهای | فراشناخت | فراشناخت با | فکرهای | فکرهای متفاوت | کردن | کردن و | کنید | کنید تقویت | کودک | کودک ارتباط | کودک با | کودک برای | کودک به | کودکان | کودکان – چه | کودکان اهمیت | کودکان اهمیت تفکر | کودکان با | کودکان پرورش | کودکان پرورش مهارت | کودکان تقویت | کودکان چه اهمیتی | کودکان و | گویی | گویی و | متفاوت | متفاوت تشویق | مشکل | مطالعه | مطالعه کودکان | مطلب | مطلب کودکان | معما | معما مطالعه | مفهوم | مفهوم فراشناخت | مهارت تفکر | مهارت تفکر انتقادی | مهارت های | مهارت) | ها برای | ها به | های | های درک | هایش | هایش تشویق | هم استفاده | و ارتباط | و پرورش | و تقویت | و تقویت آن | و چرا | والدین | والدین ویخچال و فریزر پزشکی | پدال مکانیکی دست و پا فیزیوتراپی | لوسیون بدن | ژل روان کننده لوبریکانت | تب سنج گوشی | تب سنج زیرزبانی | تب سنج پیشانی | تب سنج پستانکی | تب سنج دیجیتال | کاندوم | بهداشت جنسی | لوازم بهداشتی | یونیت صندلی دندان پزشکی | تجهیزات دندان پزشکی | صندلی تابوره | ظروف استیل بیمارستانی | کرم شب | ضد آفتاب | صورت و بدن | مراقبت پوست و مو | کلسیم | مواد معدنی | ویتامین ها | مکمل های غذایی | افتالموسکوپ | اتوسکوپ | گوشی پزشکی | تب سنج | بورت آزمایشگاهی | جعبه قرص | لارنگوسکوپ | آمبوبگ | کپسول اکسیژن | درماتوسکوپ | توالت فرنگی | دستگاه مرطوب کننده هوا | دستگاه رگ یاب | دستگاه تست قند خون | کات نوزاد | دسته بندی محصولات | دستگاه کشش کمر و ستون فقرات | تردمیل پزشکی | آیس پک | تراباند | حمام پارافین | صندلی کوادریسپس | استندینگ برد | صندلی کرنرسیت | یونیت هات پک فیزیوتراپی | وج چوبی | نردبان فیزیوتراپی | گونیامتر | واکینگ شولدر | پارالل فیزیوتراپی | رولر فیزیوتراپی | واکر فیزیوتراپی | کراولر فیزیوتراپی | کراولر کاردرمانی | استرپ کشی فیزیوتراپی | جلیقه وزنه ای فیزیوتراپی | کیسه شن فیزیوتراپی | ویت کاف | اسلینگ | توپ سی پی cp | تشک پزشکی | اکسیژن ساز | ماساژور | تجهیزات پزشکی خانگی | ترازوی حمام | ترازوی نوزاد | ترازوی آشپزخانه | ترازوی دیجیتال | ترازو | سرنگ | دستگاه سونوگرافی | رادیوگرافی دندان | لباس بیمارستانی | ونتیلاتور | اتوکلاو بیمارستانی | اتوکلاو دندانپزشکی | اتوکلاو آزمایشگاهی | اتوکلاو | چاقو پزشکی | سوزن گیر | پنس جداکننده تیغ بیستوری | پنست دندانه دار،بدون دندانه | پنست چشمی | پنست میکرو | پنست گراسپینگ | پنست عروقی | پنس هموستات | پنس بولداگ | پنس عروق | پنس جداکننده | پنس روده | پنس معده | پنس آلیس | پنس مثلثی | پنس رینگ | پنس هموروئید | پنس پدیکول کلیه | ابزار پروستات | پنس کیسه صفرا | پنس هیستروکتومی و واژینال | پنس صفاقی | پنس پلیپ رحم و تخمدان | پنس زایمان و رحم | پنس تناکلوم | پنس آپاندکتومی | پنس روده و معده | پنس آلیس،ببکاک | پنس آلیس،ببکاک دسته طلایی | پنس لوزه | پنس شانگیر | پنس پلیپ،شستشو و پانسمان | قیچی دسته طلایی | قیچی لوزه | قیچی جراحی ظریف | قیچی تشریح | قیچی جراحی بینی | قیچی غضروف | قیچی قفسه سینه | قیچی جراحی عروق | قیچی جراحی مغز و اعصاب | قیچی سیم چین | قیچی پارچه بر | قیچی گچ بر | قیچی کاتاراکت | قیچی میکروسرجری | قیچی تناتومی | قیچی قرنیه | قیچی عنبیه | قیچی میکرو فنری | قیچی پیک جوزف | قیچی آیریس | قیچی استرابیسم | قیچی جراحی پلاستیک | قیچی جراحی | قیچی بخیه | قیچی بانداژ | دسته بیستوری | چاقو و دسته بیستوری | دسته دیویس گگ | تیغه دیویس گگ | اکارتور | اسپاچولای زبان | ابزار بیهوشی | پنست پزشکی | پنس پزشکی | قیچی پزشکی | میز پزشکی | اسپکولوم | سونیکید (فتال داپلر) | ویلچر اسپرت | ویلچر سی پی CP | ویلچر اطفال | ویلچر ارتوپدی | اکسی هود نوزاد | دستگاه فتوتراپی نوزادان | انکوباتور | تجهیزات پزشکی اطفال و نوزاد | دستگاه کمک تنفسی | اسپیرومتری | تجهیزات تخصصی ریه | پاراوان | ماسک سه لایه | ماسک فیلتردار | ماسک‌ N95 | ماسک جراحی | دستکش نایلونی | دستکش جراحی | دستکش معاینه | دستکش پودری | دستکش نیتریل | دستکش وینیل | سینک اسکراب | سینک پزشکی | شیشه شیر | شیردوش | تجهیزات سلامت مادر و کودک | بالابر بیمار | ویلچر حمام | ویلچر ایستاده | ویلچر برقی | ویلچر | تخت تراکشن | فشارسنج دیجیتال | فشارسنج عقربه ای | فشارسنج مچی | فشارسنج بازویی | فشارسنج | فتال مانیتورینگ | تجهیزات زنان و زایمان | نبولایزر | میکروسکوپ | نخ جراحی | دوچرخه فیزیوتراپی | تیلت بورد فیزیوتراپی | تجهیزات فیزیوتراپی | دستگاه ضدعفونی کننده | محلول ضدعفونی کننده | گان جراحی | روپوش پزشکی | چراغ جراحی | پالس اکسیمتر | ماسک پزشکی | دستکش لاتکس | دستکش پزشکی بیمارستانی | ترالی حمل پرونده | ترالی لگن | ترالی لاپاراسکوپی | ترالی فیزیوتراپی | ترالی مانیتورینگ | ترالی جاکفشی | ترالی کپسول اکسیژن | ترالی حمل پک استریل | ترالی حمل غذا | ترالی حمل | ترالی (بین) نظافت و تی شوی | ترالی پانسمان | ترالی دارو | ترالی اورژانس | تخت ژنیکولوژی | ترالی | تخت فیزیوتراپی | تخت خون گیری | تخت اتاق عمل | تخت دام پزشکی | تخت تشریح | تخت احیا CPR | تخت ICU-CCU | تخت زنان و زایمان | تخت بستری | تخت اطفال | برانکارد | تخت ماساژ | تخت بیمارستانی | تخت معاینه | تخت پزشکی | گیت ترینر | تجهیزات توانبخشی | تجهیزات آزمایشگاهی | لوازم مصرفی پزشکی و بیمارستانی | تجهیزات استریلیزاسیون و لندری | تجهیزات تصویربرداری پزشکی | تجهیزات فیزیوتراپی و توانبخشی | تجهیزات پزشکی عمومی | تجهیزات هتلینگ بیمارستانی | تجهیزات اتاق عمل | تجهیزات تخصصی پزشکی | ابزار جراحی | تجهیزات پزشکی و سلامت





:: بازدید از این مطلب : 425
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 22 فروردين 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: